söke ekspres gazetesi
  • söke ekspres gazetesi



KİTAPLAR ARASINDA; SON ŞARKILAR ZAMANI'NI OKURKEN


KİTAPLAR ARASINDA; SON ŞARKILAR ZAMANI’NI OKURKEN

 

Yukarıda kimliğini yazdığım ”Son Şarkılar Zamanı” şair ve yazar  Ümit Yaşar Işıkhan’ın yeni kitabının adıdır.  Ümit Yaşar Işıkhan üretken bir yazar ve şairdir. Dur durak bilmiyor,  yazıyor, okuyor ve yazdıklarını okuyucularıyla paylaşıyor.Bu yapıtında; edebiyat

yolculuğunda okuduğu, tanık olduğu ve etkilendiği sanatçıları anlatıyor.. Sağ olsun beni de unutmamış, bu değerli eserini bana da imzalayıp gönderdi… Öncelikle Işıkhan’a ilgisi için teşekkürlerimi sunuyorum. Hayırlı olsun, okuyucuları bol olsun diyorum. 

Kitabın nirengi noktası ve iz düşümü: “Şiir, Öykü, Deneme veya Hayatın Kendisi”…

Edebiyatın bütün dallarında senteze giderek yakından tanıdığı insanları anlatıyor. Açık, yalın, duru bir Türkçe ile… Kitabın giriş bölümünde Ü. Y. Işıkhan’ın kısa bir Önsöz’ü vardır. Şöyle diyor Işıkhan: Deneme hayata karşı sorumluluğu olan veya yapıtlarıyla çağına tanık olmaya çalışan, sanatın bütün disiplinlerinden oluşan bir portreler geçidir.  İzlenen sergiler, okunan kitaplar, katılımcı olduğumuz hayat çizgisinde sanatsal formasyonda benimsediğimiz sanatçıların emeklerine bir değinidir. Belirtildiği gibi bu yapıt, şiir, öykü tadında denemelerden oluşmaktadır. Edebi dil, kurgusal imgelem ağırlığı olan bir düşüncenin ironi anlatımı ile sanatın ve sanatçıların tavırlarına, eserlerine bir değinidir. İmgesel anlatımla, edebi dilin estetik derinliğine yolculuk yapılmaktadır.” diyerek sanatçı dostlarına bir candan

merhaba diyor.    

Ü. Yaşar Işıkhan’ın sanatımıza ve kültürümüze değer veren bu yolda çaba, emek harcayanları eserleriyle yer veriyor. Eserde yer alan birçok sanatçının ruhuna, eserlerine, duygu ve düşüncelerine değinerek okuyucuyu imgesel yolculuğa çıkarmaktadır. Bu yapıtta; Ressam Cuma Ocaklı, Bedri Rahmi Eyüpoğlu,  Uruguaylı yazar Eduardo Galeano,  Ressam  Neş’ever Gür, Ünlü gazeteci yazar Yaşar Aksoy, Ressam heykeltıraş ve enstelasyon sanatçısı Nursel Önen, UASB (Uluslararası Aktivist Sanatçılar Birliğinin amaç ve hedeflerinin anlatıldığı uzun soluklu yazılar, Şiirin Genç kalemi Cihan Barış Budak, ünlü Ressam Reyhan Abacıoğlu, Genç yaşta aramızdan ayrılan şair Halis Altındağ, İzmir’in ünlü “Ege’de Bugün ve İlkses gazetesinin sahibi H.Halil Arslan, Karyalı Şair  Raşit Öztürk, İki Kişilik Ordu diye tanımlanan Marmaris Kültür Sanat Merkezi sahibi sinema ve tiyatro oyuncusu Umur Özlüer ve değerli eşleri Selma Ankara Sonat , ünlü ressam Mehmet Alagöz , keçe sanatçısı Ayfer Güleç , etki yayınevi sahibi Adem ve Hasan Kargı, Nazım Hikmet ve Sürgündeki Arkadaşları Gılgamış Destanı ve İbrahim Ülger, ressam Nasır Türk,  Kıvırcık Saçlı Kızın Öyküsü ile Feyza Hepçilingirler, yakın zamanda kaybettiğimiz Dinçer Sümer,Toplumcu Kocatepe Şiir Düşün Dergisi, genç yazar, küratör İbrahim Karaoğlu, Acısı Damıtılmış Günlükleri ile Ali Tiyar Gök, Barış ve Sevginin İkiz Yıldızları olarak müzisyen Ercan ve Gökhan Çağıran kardeşler “İzmir’de, Zamana Dokunmak” araştırma yapıtı ile İzzet Kocadağ,  Kitaba adanmış hayatın kahramanı İzmir’in ilk kitapevi ve cephedeyken Mustafa Kemal Atatürk’e Fransızca, felsefe – roman kitabı gönderen Yavuz kitapevinin; ailenin temsilcisi Birgül Kitapçı hanımefendi, Dizeler Mumyacısı Erhan Doğan, İzmir Kent Belleğini yazan Aycan Hasırcılar, H.Sinan Mete, Nihal Kadıoğlu Çevik, İzzet Kocadağ ve sağolsun beni de es geçmeden “Ulu Bir Çınar:  Abdülkadir Güler…” diyerek birçok eserimi değerlendirerek bu anlamlı kitapta bana

da yer veriyor.

Şair-yazar Ümit Yaşar Işıkhan genel olarak son yıllarda okuduğu, izlediği ve değer verdiği yazarları kendi duyarlılığı ile harmanlayıp okuyucuyu derinliği olan imgesel yolculuğa çıkarıyor. Kaleme aldığı konularda ilgimi çeken ve özenle altını çizdiğim bazı cümleleri

sizinle paylaşmak istiyorum: 

“Son Şarkılar Zamanında Cuma Ocaklı’yı anlatırken şunları yazıyor:

“Adam, renkti… Ses… Kavga… Aşk… İsyan… Kurşun… Ceylan… Yalnızlık… Savaş… Barış…

Ekmek ve Şarap ve Mezopotamya… Bütün değerlerin  renklere sığındığı saatlerde adam, ağır ağır yerinden kalkarak gökyüzündeki ceylanların bakışlarına asıldı.(S: 16),  Herkes birbirine bakıyordu… Tanrı… Adam ve Aşk…”

Ü.Y. Işıkhan, Bedri Rahmi Eyüpoğlu’ nun  şiirini anlatırken şunları söylüyor:

“Bedri Rahmi çocuktu. Ve bütün renklere âşıktı Bedri Rahmi’nin karadudu, çingenesi, ayvası, narı, kaderi, aşkı, hayatıydı.( S:20),

“Hayatım Kitap” diyor. Gazeteci yazar Yaşar Aksoy’dan söz ederken,  “ Zamanın durduğu bir noktada; “Hayatım Kitap” diyen bir yazarın, asla bir kitaba sığmayacak kadar kavgası ve özlemleri olan bir şairin, kent belleğini kazıyan,  bulan ve anıtlaştıran bir gazeteci olarak,

anlatılması ve yazdıklarının yorumlanmasına sığmayacak kadar yüce bir ruhun temsilcisidir Yaşar Aksoy.”

(1998 yılında Sökeli Şairler ve yazarlar- Güldeste) adını taşıyan kitabımı Sayın Yaşar Aksoy’a göndermiş ve kendi köşesinde tanıtıp beni tebrik etmişlerdi.  Sırası gelmişken burada Sayın Yaşar Aksoy’a teşekkür ediyor, selam ve saygılarımı sunuyorum - A. Güler ), Sevgili yazarımız Ü.Y. Işıkhan Sayın Yaşar Aksoy için sözlerine devam ediyor: 

“Bu anlamda Sayın Yaşar Aksoy, bir kent belleği ile vardır. Kentin belleği; geçmişindeki kültürel değerlere sahip çıkmak, günümüz anlayışı ve katkılarıyla hayatı şekillendirenlere şevk ve direnç, geleceğe ışık olması halinde anlam kazanır.” (S:39),

Işıkhan sadece Anadolu basınındaki yazılarıyla değil, (UASB / Uluslararası Aktivist Sanatçılar Birliği kurucu başkanı olarak da tüm sanatçılara sesleniyor:

“Şair, yazar elbette militan  değildir, dağlara çıkması gereken değildir… ancak yaşadığı toplumu, hayatı ve bütün yeryüzünün hüznünü ve güzelliğini yüreğinde hissetmesi gereken ve ürünleriyle toplumun  önünü ışığıyla, ürünleriyle aydınlatan – olması gereken değil mi?

Nerde topluma ve tarihe tanıklık? Genelde sanatçılar özelde şairler de mi mehdi bekliyor. Elbette bu ülkenin tarihsel sorunları var. Ama o sorunun çözümü hepimizin omuz omuza özgürleşmesi ve yüreğini umudunu paylaşması ve emperyalist güçlere ödün vermeden birlikte mücadele etmesiyle mümkündür. Çünkü hepimiz aynı kaderi paylaşıyoruz. Tıpkı Çanakkale’de olduğu gibi… Bosnahersek, Afganistan, Çeçenistan, Filistin, Irak. Suriye, Lübnan, Kıbrıs, Kırım, Azerbaycan,  Anadolu… Ölenler hep aç doğup aç ölen insanlardır. Bu zulümler

karşısında sanatçının kabuğuna çekilerek suskun kalması kabullenilemez… Bu nedenle “Sanatçılar Dışarı” diyorum. ( s. 61). Bunlar benim kitabı okurken altını çizdiklerimden sadece bir kaçı… Yazar Ümit Yaşar Işıkhan’ın düşüncelerine katılmamak mümkün

değildir.

Yazar Ümit Yaşar Işıkhan kitabının bir bölümünde “Ulu Bir Çınar Abdülkadir Güler” diye yazıyor.  Öncelikle kitabında bu değerli yazarlar arasına beni de aldığı için sonsuz teşekkürlerimi sunuyorum. Bana “ Ulu Bir Çınar “  diyor. (Sayfa: 194-198 / 198 benim ilkokul numaramdır. Bu nasıl bir rastlantı, hayret). Ben kendimi ulu bir çınar değil, dağ başlarında hür ve özgür bir ardıç ağacı olarak görüyorum. Kimi zaman çobanlar gelip benim gölgemde dinleniyorlar. Bu beni mutlu ediyor…

Beni, fazlasıyla övmüş... Keşke öyle olabilsem. Ancak içinde yaşadığım toplumun bireylerinden biriyim. Ben bir öğretmenim, sorumluluğumun bilincindeyim. Hiçbir kimseye ödün vermeden hür ve özgür olarak dik durmayı yeğliyorum.  

Ümit Yaşar Işıkhan sıcak, derin ve sevimli bir bahar ikliminde denemelerini yazar; kimi zaman sevdiği yazarları, şairleri de hatırlatmaya çalışıyor: İşte gözlerime çarpanlardan bir kaçı: Yunus Emre, Hacı Bektaş-ı Veli, Köroğlu, Karacaoğlan, Ahmet Yesevi, Mustafa Kemal, Cuma Ocaklı, Bedri Rahmi Eyüpoğlu, Enver Gökçe, Tevfik Fikret, Nazım Hikmet, Necip Fazıl, Yaşar Kemal, Ahmet Arif, Âşık Mahzuni, Aziz Nesin, Ahmet Kaya, Neş’ever Gür, Yaşar Aksoy,Homeros, Zehra Aksoy,  Nursel Önen, Haldun Dormen, Feyza Hepçilingirler, Emre Kongar, Behçet Necatigil, Nahit Ulvi Akgün, Halim Yazıcı, Ahmet Muhip Dranas, Erhan Tığlı, Zeynep Aslı Köstepen, Mutlucan Güvendir, Asım Bezirci, Raşit Öztürk, İzzet Kocadağ, Ahmet Taner Kışlalı, Hasan İzzettin Dinamo, Berin Taşan, Ahmet Günbaş, Rıza Apak, Aydın Hatipoğlu,  A. Neyzen Karahan, , Halikarnas Balıkçısı ( Cevat Şakir Kaba ağaçlı),  Mevlan’a ve Şems , Reyhan Arabacıoğlu, Mehmet Uzun, Neşet Ertaş, Halis Altındağ, Hamza Gül, Halil Arslan,  Mardinli hemşehrimiz Marvak (İzmir- Mardinliler Vakfı)  Başkanı Rasim Kahraman, Raşit Öztürk, Hasan Tahsin, M, Çağlar İşgören, Hasan Hüseyin, Erhan Doğan, Abdülkadir Güler, Mehmet Alagöz, Ayfer Güleç, lhan Berk, Attila İlhan, Ahmet Altan, Dinçer Sümer, Şevki Özdemir, Zeynel Beksaç, Elif Şafak, Zülfü Livaneli,  Erendiz Atasu, Asra Erhat, Mozart, Mesrur Sabahoğlu ve Azerbaycanlı sanatçı Metin Nevai Memmedoğlu’nu okuyoruz yazılarında. Bunların hepsini sevdiğim ve

eserlerinden zevk aldığım insanlar.  Aramızda olmayanlar da vardır. Olmayanları da saygıyla ve rahmetle anıyor, yaşayanlara

sağlıklı günler diliyorum.

Ümit Yaşar Işıkhan “İzmir Kent Belleğinden de söz ediyor. Tamamiyle İzmir'in gelenek ve göreneklerine bu devasa kitabı hazırlayanları ben de aradım İzmir Halk Kültürü Araştırmalarına  (İzmir-2016)  kavuştum. Bu kitabı büyük emeklerle hazırlayanlara Proje Yönetmeni Abdülaziz Ediz, Editör Prof. Dr. Fikret Türkmen,  Yazarlar: Aycan Hasırcılar, H. Sinan Mete ve İzzet Kocadağ’a, ayrıca o dönemin İzmir Valisi olan Sayın Mustafa Toprak Bey’e teşekkürlerimi sunuyorum.  İlerde fırsat bulursam bu kitaptan da söz edeceğim.

Ellerine, yüreklerine sağlık diyorum. 

Sözü biraz uzattım galiba. Biraz da bu kitabın yazarı Ümit Yaşar Işıkhan’ı tanıyalım diyorum. Ümit Yaşar Işıkhan, 1957 yılında Mardin’de doğdu. 1968 yılından beri İzmir de yaşayan Işıkhan, İzmir’de  “Yeni Sanat” ve “ Temmuz”  edebiyat dergisini, dünyanın ilk dosya

dergisini “Temmuz Dosya” ve 8 dilde 68 ülkede temsilcisi ile ülkemizin ilk Uluslararası Edebiyat Dergisi “ Homeros” yayımladı.

1986 yılından beri yurtdışında, Kuzey Afrika, Orta doğu,- Kafkaslar ve Avrupa'da yapılan uluslararası sanat festivallerine katılmaktadır. 1999 yılında işgal altında bulunan Bağdat’ta, Mirbed uluslararası şiir festivaline katılan sanatçı arkadaşlarıyla UASB- Uluslararası Aktivist Sanatçılar Birliğini kurdu.Şu an da 35 ülkede temsilciliği bulunan UASB’nin başkanlığını sürdürmektedir.

2008 yılında Azerbaycan Vektör İlimler Akademisi tarafından “ Dünya Edebiyatına Hizmet Uluslararası Ödülü” ve Kültür Bakanlığının düzenlediği törenle, 2010 yılında Birleşmiş Milletler Rusya Temsilciliği tarafından verilen “ Dünya Kültürüne ve Sanatına Hizmet Üstün Nişanı“ ile ödüllendirildi. Almanya, Honnover Doğa Bilimleri Akademisi ve Avrupa Üniversitesi tarafından Fahri Doktora unvanı verildi.

Şiirleri İngilizce, Almanca, Fransızca, Rusça, Arapça, Kürtçe, Sırpça ve Hint dillerine çevrildi. Okunabilir dünyanın en küçük, en pahalı kitabını (04 X 06 mm ve 09 grm. 72 sayfa) Guinness rekorlar kitabına girdi. Söz konusu kitap Azerbaycan Bakü Minyatür kitaplar

müzesinde sergilenmektedir. Ayrıca şiirleri Avusturalya’da Türk Ses sanatçısı Cemre Türkiye’de, Dr Berhan Arısoy, İkizler Ercan Gökhan, Aral Öztaşkent ve Cengiz Onur tarafından bestelenmiştir.   

Yazarımızın Eserleri:

Şiir: Kamçılanan Umutlar (1976), Andaç Yerle Gök (1979), Sevdamda Ülkem (1983), Bir Pencerede Kırk Bahar (1986), Adın Can Olsun (1996), Adı İllegal Veya Çoğul Yalnızlıklar (1996), Nitekim Aşk Vardı (Toplu şiirler: 1, 2007), Netekim Aşktan Sonra Hüzün (Toplu şiirler: 2007),Sen Yoktun – aşk ve Devrim Şiirleri (2020), Ammo Bahee (2020)  Öykü: Sığınaklarda Hüzün Şarkıları (1987), Kalbim Irak’ta Kaldı (2007). Deneme: Son Şarkılar Zamanı (2019), Meleklerin Ağladığı Saatler (2019), Zamanın Bozuk Saatleri (2020),Biz Efendi Çocuklardık (2020),Kentler ve Çöpler (2020),Smyrna’nın Gözyaşları (2020) Çeviri: Adın Özgürlükdü Senin –Azerice ( 2008)- Savaş zamanında Aşk -Arapça Türkçe(2019)

Sonuç olarak Ümit Yaşar Işıkhan Türk edebiyatına ve Türk kültürüne kayda değer özgün eserler ortaya koymuş ve Türk Halk Kütüphanelerine okumaya değer kitaplar kazandırmıştır. “Son Şarkılar Zamanı” da bunlardan biridir. Adı geçen kitabı keyifle

okuduğumu belirtmek istedim. Onun için düşüncelerimi az da olsa yazdım. Okuyucuları bol olsun ve daha nice kitaplara imza atmasını dilerim. Hoş ve esen kalınız efendim.

 

Bu makale 437 kez okundu.


Yorumlar
    Henüz bu Makaleye ait yorum bulunmamaktadır. Yorum Yaz